Wdrażanie projektów innowacyjnych w Polsce - debata

Lepsza współpraca, większe zaufanie społeczne i inwestycje w ludzi – to według uczestników debaty „Wdrażanie projektów innowacyjnych w Polsce – wyzwania i bariery” recepty na wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki. W dyskusji udział wzięła m.in. prof. Joanna Cygler, ekspert IIG.

- Problemów jest bardzo dużo – przede wszystkim otwartość uczelni na pomysły – nie stawiamy na innowacyjność, na współpracę. Jest dużo do zrobienia w zakresie warunków prowadzenia badań naukowych, komercjalizacji tych projektów. Brakuje również informacji o tym, kto tak naprawdę czym się zajmuje – wyliczała prof. Joanna Cygler, wskazując na bolączki wdrażania innowacji w Polsce. Jak przekonywała, czeka nas jeszcze wiele pracy, zanim osiągniemy satysfakcjonujące wyniki w tej dziedzinie.

W podobnym tonie wypowiadała się Patrycja Zielińska, Wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu– W zasadzie wszyscy mówimy o braku współpracy na linii nauka-biznes. Ja powiem więcej – brakuje też współpracy pomiędzy instytucjami, które wspierają innowacyjność w Polsce. Mamy wiele narzędzi wspomagających: fundusze, instytucje, organizacje, jest wielu aktorów, którzy chcą kreować innowacyjność – mamy wspólny cel. Kluczowa jest współpraca nauka-biznes, ale instytucje też muszą współpracować – przekonywała.

Daniel Maksym, Dyrektor Działu Rozwoju i Innowacji Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zwrócił uwagę na to, że innowacje są konieczne, by poziom życia w Polsce podnosił się – Chciałbym, żebyśmy nie mówili o problemach, ale o wyzwaniach. Walczymy o to, jaka będzie Polska dla naszych dzieci. Czemu służą badania naukowe? Żeby poprawiać jakość życia, żeby przynosiły korzyść społeczeństwu. To jest prawdziwe wyzwanie dla nas – powiedział.

Według ekspertów uczestniczących w debacie, jedną z barier rozwoju innowacji w Polsce jest brak odpowiednich specjalistów umiejących sprawnie zarządzać innowacyjnymi projektami.

- Mamy wiele wyzwań do rozwiązania. Środki finansowe są jednym z nich, ale temu możemy sprostać. Mamy jednak niesamowicie wąską kadrę osób, która jest w stanie merytorycznie poprowadzić projekt innowacyjny. Mamy też taką kulturę, że jeśli komuś się nie uda, to spotyka się z pewnym ostracyzmem społecznym. Nie tak dawno byłem w Stanach Zjednoczonych, gdzie spotkałem ludzi z Korei Płd., rekrutujących do tworzenia start-upów wyłącznie osoby, które… zbankrutowały w swoich przedsięwzięciach! Porażka często jest bardziej kształcąca niż sukces – przekonywał prof. Tadeusz Pietrucha, członek Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP.

Na problem kulturowy uwagę zwrócił również Herbert Wirth, Prezes Zarządu KGHM – Wiele odpowiedzi na pytanie dlaczego nam się nie udaje jest w nas. Obserwujemy w Polsce zjawisko zwane erozją zaufania. My sobie nawzajem po prostu nie ufamy. Mamy też w DNA zakodowane nie akceptowanie ryzyka. Wydając pieniądze na nowy projekt, musimy wierzyć w to, że inwestycje się zwrócą – powiedział Herbert Wirth. – W rozwoju innowacji fundamentem muszą być wartości. Wartości powinny być kotwicą, bo technologie to my stworzymy – dodał.

Prof. Artur Świergiel z Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP, podkreślił, że na zagadnienie innowacyjności gospodarki trzeba patrzeć w perspektywie długofalowej. – Wszyscy zwrócili uwagę, że musi być stworzona odpowiednia atmosfera, kultura przedsiębiorczości. Jeżeli chodzi o Narodową Radę Rozwoju, to jest to rada rozwoju, w nawiasie, gospodarczego. Bo takie w zasadzie jest założenie tej rady i Pana Prezydenta. Myślimy w długofalowej perspektywie. To nie oznacza, że mamy czekać 20, 30, 40 lat na efekty jakichkolwiek działań, ale musimy myśleć strategicznie i długofalowo. Narodowa Rada Rozwoju będzie starała się zachować tę perspektywę – przekonywał.

Zdaniem prof. Joanny Cygler, pomimo wielu wyzwań i barier, przyszłość innowacji w Polsce nie musi rysować się w czarnych barwach. – Chociaż jest jeszcze wiele do zrobienia, jestem dużą optymistką. Patrząc na to, co się zmienia w ostatnich latach, myślę, że będziemy coraz wyżej w rankingach. Tak naprawdę Polska jest fantastycznym obszarem do szukania małych innowacji, które stworzą lepsze warunki życia. Nie możemy jednak się bać swoich myśli, swoich pomysłów. Przed nami dużo pracy, ale jest szansa, żebyśmy byli bardziej innowacyjni. Nie bójmy się i próbujmy – przekonywała prof. Cygler.


Debata „Wdrażanie projektów innowacyjnych w Polsce – wyzwania i bariery” odbyła się 20 listopada 2015 r. w Centrum Prasowym PAP. Głównym partnerem wydarzenia był KGHM. Dyskusję moderowała dziennikarka ekonomiczna Agnieszka Łakoma.

2015-11-20